مصرف زینک و ویتامین C در نبرد با COVID-19، بی فایده هستند

2 مارس 2021 - محققان گفتند: مصرف مقادیر زیاد ویتامین C و روی به مبارزه با COVID-19 كمكی نمی كند.

روی برای عملکرد ایمنی مهم است و ویتامین C آنتی اکسیدانی است که تحقیقات نشان داده اند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. اما تیمی از موسسه ی قلب، عروق و توراسیک کلینیک کلیولند، می گویند: مصرف این دو مکمل در پیشگیری یا درمان ویروس کرونا اثربخش و مفید نیست. در حقیقت، یافته های آنها چنان مستحکم بود که این کارآزمایی خیلی زود به پایان رسید.

در طول مطالعه، در مجموع 214 فرد مبتلا به COVID-19 ثبت نام و بررسی شدند. به مدت 10 روز به برخی از آنها یا گلوکونات روی، یا ویتامین C داده شد و به برخی دیگر هر دو مکمل بطور همزمان داده شد.

دکتر Milind Desai، نویسنده ی این مطالعه و مدیر عملیات بالینی در موسسه کلیولند، گفت: هنگامی که ما این آزمایش را شروع کردیم، هیچ تحقیق برای حمایت از درمانهای مکمل برای پیشگیری یا درمان بیماران مبتلا به COVID-19 وجود نداشت.همانطور که ما شاهد شیوع همه گیری در سراسر جهان بودیم، میلیون ها نفر به این ویروس آلوده شده و جان خود را از دست دادند، جامعه پزشکی و مصرف کنندگان سعی کردند مکمل هایی را امتحان کنند که به اعتقاد آنها می توانست از عفونت جلوگیری کند یا علائم COVID-19 را کاهش دهد، اما تحقیقات هم اکنون در حال آشکار کردن نتایج مصرف این مکمل ها است.

 او افزود: در حالی که مصرف ویتامین C و روی به عنوان یک درمان وقتی از نظر بالینی با مراقبت های استاندارد مقایسه می شوند، بی اثر بودند، مطالعه ی سایر روش های درمانی هنوز ادامه دارد.

نویسنده ی این مطالعه دکتر Suma Thomas، معاون عملیات استراتژیک در این موسسه، افزود: ما می دانیم که همه ی بیماران مبتلا بهCOVID-19 ، نیازی به بستری در بیمارستان ندارند و در مقایسه با کسانی که در بیمارستان تحت درمان هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد غیر بستری به دنبال مکمل هایی باشند که بتواند به آنها کمک کند، بنابراین آنها، جمعیت مهمی برای بررسی اثربخشی استفاده از این مکمل ها بودند.

یافته های این مطالعه درJAMA Open Network ، منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/mar/zinc-and-vitamin-c-brand-ineffective-in-covid-19-battle.html